zaterdag 3 november 2012

From the edge of space; hoogste marketingstunt ooit

Die Felix Baumgartner toch, die in vol Red Bull-ornaat een sprong waagde van 39 km hoogte. Zogenaamd om wetenschappelijke ontdekkingen te doen en zogenaamd van de rand van onze atmosfeer. Je zult al door hebben dat ik er kromme tenen van krijg. En het ergste is nog wel dat Red Bull en alle mediapartners maar nieuws blijven brengen over deze sprong.

"From the edge of space" is de telkens terugkerende tekst. Over het algemeen wordt de Kármánlijn aangehouden als de grens waar de ruimte begint. Dit is 100 km hoog. En wist je dat zelfs op 355 km hoogte het internationale ruimtestation ISS nog een klein beetje wordt afgeremd door de laatste moleculen van de aardse atmosfeer? Baumgartner is dus niet eens in de buurt van de ruimte geweest.

De records die Baumgartner brak (de hoogste parachutesprong, de hoogste ballonvaart en sneller gaan dan de snelheid van het geluid) zijn geen hoogstandjes van 2012. Het zijn slechts verbeteringen van records van Joseph Kittinger uit 1960, nota bene. Kittinger sprong van 31 km naar beneden, was zelfs langer in vrije val, dat record heeft Baumgartner dus niet verbroken. Hij viel met een maximum snelheid van 988 km/h, niet eens zoveel minder dan de geluidssnelheid (1236 km/h). In ruim 50 jaar is daar dus weinig aan toegevoegd...

Joseph Kittinger springt op 16 augustus 1960 uit een ballon
op 31,3 km hoogte. 
Ik heb altijd een zwak gehad voor Kittinger. Een typisch voorbeeld van iemand die het onwetende in stapte, gewoon om te proberen hoe het zou zijn. Iemand moest het doen, toch? Hij verlor er bijna zijn arm mee omdat een handschoen faalde bij -50C. Hier werd echte wetenschappelijke vooruitgang geboekt, ook al zag het er niet zo gelikt uit.

Red Bull maakt er een gelikt reclamespotje van. Het is gewoon een marketingmachine die draait op gebakken lucht. Het typeert helaas de tijdgeest. Geen inhoudelijke vernieuwing, maar vooral oude wijn in nieuwe zakken. Spektakel en amusement vieren hoogtij ten koste van inhoudelijke vooruitgang. Ik walg erbij, laat dat duidelijk zijn.

Meer weten?
De site van Red Bull, zonder al te veel informatie: www.redbullstratos.com/the-mission/world-record-jump/
Voor het geval iemand wil lezen waar het in 1960 echt om ging: wikipedia.org/wiki/Project_Excelsior

The English version of this blog item: From the edge of space, highest marketing campaign ever.

1 opmerking:

  1. Kan me je walging van de marketing wel voorstellen. Ik vind het hoe dan ook een heel bijzondere prestatie. Wel goed om die 'edge of space' te relativeren, ik vroeg me dat al af hoe het zat en was te lui om het zelf op te zoeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen