vrijdag 28 september 2012

Trots op de Noord-Zuidlijn

Ik erger me mateloos aan die negatieve berichtgeving rond de Noord-Zuidlijn. En dan heb ik het niet over de enorme bedragen die het kost om de metrolijn aan te leggen, maar vooral over de enorme bouwfouten die er gemaakt schijnen te worden en al die mensen die hun huizen meters zien verzakken.

Maandag ging er na al die jaren voor het eerst(!) iets fout met het innovatieve, high-tech, state-of-the-art werk dat er verzet wordt. Het boren in zachte Hollandse bodem is een unicum. Zo is er nog nooit eerder geboord; (water)werk waar we dus trots op kunnen zijn. In 2009 verzakte een hele serie huizen door de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Het schokte mensen terecht en stelde het hele innovatieve project in een kwaad daglicht. Wat weinig mensen besefte was dat dit 'ongelukje' te wijten was aan standaard bouwproces waarbij door nonchalance en nalatigheid fouten zijn gemaakt. Dit had dus niets te maken met het innovatieve, high-tech werk van het boren in zachte grond.

Het boren van de tunnelbuizen is de zachte bodem is state-of-the-art werk. Hier is bijvoorbeeld te zien dat de werkzaamheden aan de buizen onder het Rokin gebeuren terwijl de grond bevroren is. De cirkel van witte bollen zijn ijsbollen ronde de koelelementen. (bron: Noord-Zuidlijn Flickr pagina)

Wat ging er eigenlijk fout afgelopen maandag? De drukkamer vanwaaruit de boor begint met boren was niet goed genoeg afgedicht. Vloeistof die wordt gebruikt om het geboorde materiaal af te voeren lekte weg langs de naad tussen die drukkamer en de stationsbak onder de Vijzelstraat. Er was meteen een krant die schreef dat de kleibodem van onder de huizen de stationsbak in was gelopen. Dat was niet zo. Die boorvloeistof bevat zelf klei; bentoniet om precies te zijn. Enkele huizen verzakten vanwege het afnemen van de druk in de boorvloeistof. Nadat dit opgemerkt was (een woning was toen maximaal zeven millimeter gezakt) houdt men de druk op de boorvloeistof en zakt er verder niets meer. Natuurlijk is het wel zaak om het lek in de aansluiting te dichten, maar het is dus lang niet zo erg als in 2009.

Hier is de drukkamer (links) te zien na gebruik in station De Pijp. Ook zijn hier de betonnen tunnel elementen van hun zijkant te zien. De tunnel bestaat uit vele honderden van die ringelementen naast elkaar. Tussen deze ringen en de betonnen stationsbak van de Vijzelstraat zit op dit moment een klein lek. Het lastige is nu vooral dat het lek moeilijk te dichten is omdat de drukkamer zelf het reparatiewerk in de weg zit. De drukkamer is nog in gebruik is omdat de boor er nog half in zit. (bron: Noord-Zuidlijn Flickr pagina)

Wil je weten waar de tunnelboren zich op dit moment bevinden? Kijk dan op de super informatieve site: http://www.hierzijnwij.nu/ Gebruik de GoogleMaps kaart bovenaan de pagina om alle blogbijdragen, fotoalbums, etc., te bekijken.

Meer informatie over hoe die speciale drukkamer werkt in combinatie met de boor: http://www.amsterdam.nl/noordzuidlijn/tunnelboren/tunnelboortechniek/passeren/schild-transfer

In 2009 was er iets anders aan de hand: http://vorige.nrc.nl/binnenland/noord-zuidlijn/article2360116.ece

Geen opmerkingen:

Een reactie posten